Tinggalkan jejak anda ye~

Tuesday 19 June 2012

Muhasabah diri

Alhamdulilah aku tenang. Alhamdulilah segala2 berjalan dengan baik. Dugaan datang dan pergi. Aku sentiasa goyah dengan ujian yg diberi namun aku sentiasa berfikir tentang sebab dan hikmahnya. Panas di dunia apa la sangat berbanding panas di akhirat. Seksaan di dunia apa la sangat berbanding di akhirat.

Kehidupan kita di dunia ini sudah tidak lama .. Maka, perbanyakanlah Amalan dan Bekalan Akhirat kerana di sana lagi lama berbanding kehidupan di dunia.

Dalam jadi degil, inilah yang aku baca setiap hari.. Aku marah.. aku menangis.. aku merintih dan aku mengamuk, aku akan baca ayat ni.. Kerana di saat itu tidak ada sesiapa yg mampu memesankan diri ini tentang akhirat melainkan aku sendiri.

Dosa akan sentiasa dilakukan namun aku cuba minimumkan sebaik mungkin.. dan kalau boleh cuba hindarkan diri daripada perkara yang mendatangkan dosa..

Dulu aku fikirkan menyendiri sangat menyeksa jiwa kerana aku tiada teman... Namun kini, aku rasa menyendiri kerana Allah adalah terbaik. Aku tenang. Mungkin dulu aku kuat bagi nasihat tanpa aku sedar diri sendiri banyak bolong lubang nyee.. Sedihnye bila  melihat diri sendiri kosong.. Terlampau memikirkan diri teman yg lain tanpa aku fikir yg aku pon belum cukup sempurna.

Perbaiki diri.. tue sahaja yg perlu aku lakukan..

No comments: