Tinggalkan jejak anda ye~

Wednesday 13 March 2013

Bukan sekadar dlm hati~

Assalamualaikum~

Bersyukur. Aku baru faham satu bende tentang bersyukur. Tadi aku ade dengar mentor kesygan aku berucap dalam majlis Aims di Fakulti. Sangat2 mendlm ucapan die walaupun die selitkan lawak.. Ye la kekadang orang selitkan lawak tapi isi takde sangat tapi of course mentor aku berjaya selitkan sesuatu dalam ucapan die.. Malah aku sempat berjumpa die petang tdi untuk mengetahui prestasi diri aku dlm belajar. Alhamdulilah aku ok la hehe..

Die kate, kita sebagai student ni perlu faham maksud bersyukur. Bersyukur bukan sekadar mengucapkan dari hati tapi meluahkan melalui perbuatan. Bagaimana? Mudah sekali, iaitu belajarlah dengan bersungguh2 utk mendapatkan keputusan yg cemerlang. Jika kita dah usaha tapi keputusan die agak kurang memberansangkan, jgnlah rasa sedih sgt. Sebab aku yakin yg Allah mesti akan berikan sesuatu kepada hamba-Nya yg berusaha utk dpatkan kejayaan. Mana tahu, hasil usaha kefahaman kita tue boleh di amalkan mase bekerja kan. Kita tak tahu masa depan kita.

Jangan sia2 kan peluang yg kita dah dapat. Sekarang ni nak dapat peluang sambung belajar ke universiti bukan mudah. Jika dah dapat tue, pulun kasi power punye. Jangan lalai dan hanyut dalam nikmat yg sementara tue. Bagi yg tak dapat sambung belajar janganlah sedih2.. Dalam muka bumi Allah masih ade banyak peluang utk menimba ilmu Allah. Ilmu Allah tue luas sgt2.. Kita jek tak nampak bentuk2 ilmu DIA.. Diam dan perhatikan sekeliling. Jgn lupe utk berdoa kepada-Nya. Dia Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Dia pencipta diri kita. Dari Dia kita tercipta dan kepada Dia kita akan kembali nanti. Jangan mendongak ke langit sampai lupa tanah yg kita pijak ni~



5 comments:

Unknown said...

bila study ni banyak dugaannya..huhu..harapnya nanti inshaAllah me tak la tegugat dan sentiasa bersyukur..hehe :)

~Hanie Ladyhlomanie~ said...

Xpe.. blaja memerlukan kekuatan :)

Adam Haiqal said...

not bad laa cerita tu..
the beautiful creatures haritu pun dpt premiere screen jgk..agak slow laa cite tu..nk phm kan pun amek masa.heheh

Cik Tanpa Nama said...

dimluakan dengan bismillah...disudahi dengan alhamdulilah~~ heheehe tetibe

Ammelia said...

chance comes once. but if they did come again, it will never be the same like the first one :)